آب یا سراب؟!(آسیب‌شناسی تبلیغات آزمون‌های سراسری)

آب یا سراب؟!(آسیب‌شناسی تبلیغات آزمون‌های سراسری)

آب یا سراب؟!(آسیب‌شناسی تبلیغات آزمون‌های سراسری)
آب یا سراب؟!(آسیب‌شناسی تبلیغات آزمون‌های سراسری)
جایگاه شما !

 

رادیو یا تلویزیون را که روشن می‌کنی، به سایت‌های اینترنتی که مراجعه می‌کنی، در خیابان‌ها و چهارراه‌ها که عبور می‌کنی، روزنامه‌ها و مجلات متعدد سیاسی، اجتماعی یا خانوادگی را که برای مطالعه می‌گشایی و ... همه و همه پر از تبلیغات رنگارنگ مؤسسات ریز و درشتی هستند که سابقه سال‌های‌ تاسیس اکثر آنها گاه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و همچنان  به طور روزافزون سر بر می‌آورند و تماماً مدعی خدمت‌رسانی علمی و آموزشی به داوطلبان پرشمار آزمون‌های سراسری، بویژه سرسلسله همه آنها یعنی«آزمون سراسری» هستند و با این تبلیغات دلفریب و جذاب، به داوطلبان نسبتاً کم سن و سال «درِ باغ سبز» نشان می‌دهند و دایماً ذهن و جان و روان آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به این نازنینان مرتباً و به صورت سرسام‌آوری این نکته را القا می‌کنند که: قبول شدن یا نشدن در کنکور؛ مساله این است!! و کلید این امر نیز در دستان ماست.

 براستی آیا حقیقت امر چنین است؟ آیا راه ورود به دانشگاه از این مؤسسات می‌گذرد؟ آیا همه پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها در این مؤسسات حضور یافته‌اند؟ آیا نفرات برتر کنکور همگی در این مؤسسات و دوره‌های آموزشی آنها حضور داشته‌اند یا عکس و نامشان بدون سابقه حضور آنها در این دوره‌ها در تبلیغات این مؤسسات قرار گرفته است؟! فراتر از این موضوع، آیا ورود به دانشگاه کلید خوشبختی است؟ یعنی آیا اگر داوطلبی در آزمون سراسری یا هر آزمون دیگری پذیرفته شود، درهای خوشبختی و بهروزی و سعادت به روی او باز می‌شود و در زندگی آینده‌اش دیگر با هیچ مشکل مهمی روبرو نخواهد شد و به سرچشمه آمال و آرزوهای خود خواهد رسید و در غیر این صورت، بدبخت‌تر و مفلو‌ک‌تر از او در میان هفت میلیارد انسانی که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند، کسی نیست؟!

آنچه در سطور بالا گفته شد و پرسشی که در پی آن آمد، از حقیقت تلخی خبر می‌دهد که مدت‌هاست گریبان جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی ما و در یک عبارت «نسل جوان» ما و خانواده‌های آنها ما را گرفته است و از قراین معلوم، در آینده نزدیک هم قصد ندارد دست از سر این نسل بردارد و همچنان به پیش می‌تازد و روز به روز در مقایسه با روز پیشین، فربه‌تر می‌شود و این چنین است که وسیله‌ای با عنوان «کنکور» که روزی و روزگاری، ابزار کارآمد و قابل اتکایی برای رسیدن به هدف بزرگتری یعنی ورود به تحصیلات عالی به منظور دسترسی به هدف والاتر و مقدس‌تری چون خدمت عالمانه به خلق خدا بود، از جانب تجارت پیشگان به  پیش و پا افتاده‌ترین وجهی دچار شده است و عرصه‌ای برای سودجویی به سبک جدید.
از این بحث که بگذریم، نکته اساسی مورد سؤال ما از دست‌اندرکاران امر تبلیغات و اعطای مجوز فعالیت به مؤسسات پرشمار کنکور این است که آیا به صلاحیت علمی و صحت و سلامت محتوای تبلیغ این مؤسسات اندیشیده‌ایم؟ آیا با میدان دادن بیش از اندازه به نحوه فعالیت و اغواگری برخی از مؤسسات، با دست خود این ذهنیت را در فکر و اندیشه فرزندانمان نهادینه نمی‌کنیم که پذیرفته نشدن در کنکور، به مفهوم پایان زندگی و فرجام کار ماست و قبول شدن در آن یعنی تمام زندگی و روی آوردن خوشبختی به خانه و کاشانه ما؟ آیا با حجم بالا و محیرالعقول این تبلیغات، اصلاً جای تفکر به مسایل والای زندگی در ذهن دانش‌آموزان ما که در آغاز جوانی هستند باقی می‌ماند تا به این نکته فکر کنند که تنها راه خوشبختی، ورود به دانشگاه نیست و چه بسا افرادی بوده‌اند و هستند که حتی بدون داشتن تحصیلات عالی، هم به لحاظ مادی و هم از نظر معنوی، به درجات بالایی رسیده‌اند و به امر مقدس خدمت به خلق خدا پرداخته‌اند.
از سوی دیگر، آیا به این مساله نیز اندیشیده‌ایم که چرا باید طوری فرزندانمان را تربیت کنیم که شیرازه ذهنی آنها با یک «نه» شنیدن و شکست هنگام ورود به جامعه (که این مساله می‌تواند قبول نشدن در کنکور، نرسیدن یا دیر رسیدن به هر چیز مطلوب‌ و مشروع دیگری باشد) از هم فرو پاشد؟

 این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش دیگر از این دست، دغدغه‌هایی است که در ذهن و اندیشه همه ما حضور دارد و شیوه عملکرد برخی از مؤسسات، آنها را از ذهن بر لب جاری می‌سازد و همگان، بویژه نهادهای مسؤول را به این نکته فرا می‌خواند که: داوطلبان ورود به مراکز و مؤسسات آموزش عالی را دریابید و نگذارید که این گونه مؤسسات با تبلیغات واهی، رویایی و خیال‌پردازانه خود، با وارونه‌سازی، «سراب» را به جای «آب» در برابر عطشِ جوشان این جوانان عزیز به آنها تعارف کنند. امروز اقدام کنید که فردا خیلی دیر است.

* هفته نامه پیک سنجش *

علی سلیمانی 09394085800 - 09163665561



چهارشنبه 26 آذر 1393

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
اردوی نوروزی کنکور 1400
رادیو | همشاگردی
همایشات و کارگاه های کشوری
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 230
    کل نظرات : 3
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 2
    تعداد اعضا : 124
  • کاربران آنلاین
  • آمار بازدید
  • بازديد امروز : 534
    بازديد ديروز : 713
    بازديد کننده امروز : 91
    بازديد کننده ديروز : 131
    گوگل امروز : 9
    گوگل ديروز: 2
    بازديد هفته : 5,424
    بازديد ماه : 13,803
    بازديد سال : 80,805
    بازديد کلي : 383,673
  • اطلاعات شما
  • آي پي : 3.142.90.235
    مرورگر : Safari 5.1
    سيستم عامل :