اعتماد داشتن به خود در کنکور هنر، بسیار مهم است

اعتماد داشتن به خود در کنکور هنر، بسیار مهم است

اعتماد داشتن به خود در کنکور هنر، بسیار مهم است
اعتماد داشتن به خود در کنکور هنر، بسیار مهم است
جایگاه شما !

 

 

تارا فرسادفر هم مثل سایر رتبه‌های برتر هنر، دانش‌آموز هنرستان نبوده است و دیپلم تجربی دارد و تنها  سال چهارم در رشته هنر تحصیل کرده است و اکنون با کسب رتبه یک گروه آزمایشی هنر، منتظر اعلام نتایج رشته‌های نیمه متمرکز است تا در رشته تیاتر گرایش ادبیات نمایشی ادامه تحصیل دهد؛ جوان علاقه مندی که با وجود مطالعه دقیق و پی گیر در سال چهارم ، از این سال بخوبی یاد می‌کند و می‌گوید که سال چهارم به او خوش گذشته است. آنچه در پی می آید ،  حاصل گپی دوستانه با این جوان کوشا و خونگرم تهرانی است که از نظر شما می گذرد .  

 

خانم فرسادفر! از ابتدا هدفتان شرکت در آزمون گروه آزمایشی هنر بود یا سال چهارم تصمیم گرفتید که در آزمون این گروه آزمایشی شرکت کنید؟
تارا فرسادفر: از اول قصدم این بود که در گروه آزمایشی هنر شرکت کنم.
پس چرا دیپلم تجربی گرفتید ؟ !
تارا فرسادفر: چون موفقیت بچه‌های ریاضی و تجربی در گروه هنر بیشتر است، تصمیم گرفتم که دیپلم تجربی  بگیرم و بعد پیش دانشگاهی هنر خواندم.
فکر نمی‌کنید که یک علاقه‌مند به رشته  هنر، باید از همان ابتدا در این رشته تحصیل کند ؟
تارا فرسادفر: چرا، به نظر من باید رشته هنر ایجاد شود تا علاقه‌مندان به این رشته از ابتدا وارد رشته تخصصی خودشان شوند. خود من تمایلی به تحصیل در هنرستان نداشتم، اما رشته هنر فرق دارد .
معدل کتبی نهایی سال سوم شما چند شد؟
تارا فرسادفر: 92/19.
با این معدل خوب، خانواده‌تان مخالف شرکت شما در گروه آزمایشی هنر نبودند؟
تارا فرسادفر: نه، مشکلی نداشتم؛ چون خانواده می دانستند که من به هنر علاقه مندم .
خانم فرسادفر ! با درس‌های گروه آزمایشی هنر چه کردید؟ خودتان خوب می‌دانید که درس‌های این گروه آزمایشی، بسیار متنوع و متعدد است؛ در ضمن دروس عمومی نیز هست که باید می خواندید  .
تارا فرسادفر: با توجه به اهمیت دروس عمومی در آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر، برای دروس عمومی دو برابر دروس اختصاصی وقت می‌گذاشتم. البته درس درک عمومی هنر از این امر مجزا بود و برای آن هم به اندازه درس‌های عمومی وقت می‌گذاشتم.
چقدر برای درس‌های عمومی وقت می‌گذاشتید؟
تارا فرسادفر: به غیر از زبان  انگلیسی که به دلیل تسلط نسبی‌ام آن را کمتر مطالعه می‌کردم، مابقی درس‌ها را هر روز بین 45 دقیقه تا یک ساعت می‌خواندم . البته یک روز در هفته هم دروس عمومی را مطالعه نمی‌کردم.
هر یک از دروس عمومی را چگونه می‌خواندید؟
تارا فرسادفر: در درس ادبیات به مباحث قرابت ادبی و آرایه‌ها، چون در دوران دبیرستان خوب کار کرده بودیم، مسلط بودم. در سال چهارم در ابتدا درس به درس مطالعه می‌کردم و تست‌های آرایه‌ها و قرابت هر درس را حل می‌کردم؛ اما در اواخر به صورت موضوعی مطالعه می‌کردم؛ یعنی یک روز لغت، یک روز قرابت، یک روز آرایه‌ها و همین طور هر روز یک مبحث را می‌خواندم.
برای مرور تاریخ ادبیات، خودم فلش کارت درست کرده بودم و لغات را هم بارها مرور کردم تا در خاطرم بماند.
برای معارف سلامی وقت بیشتری می‌گذاشتم؛ چون برایم سخت‌تر بود و آنها را باید بارها می‌خواندم و دوره می‌کردم تا در خاطرم بماند.
درس عربی هم به نظر من با تمرین زیاد جواب می‌دهد. برای این درس ابتدا قواعد را خواندم و بعد با تست زدن، نکته‌ها را در ذهنم تثبیت می‌کردم؛ حتی ترجمه را هم با تست زدن در ذهنم تثبیت می‌کردم. البته در درک مطلب تا فروردین مشکل داشتم؛ اما بعد از تعطیلات نوروزی، وقت زیادی روی درک مطلب گذاشتم و در این بخش هم مسلط شدم.
زبان انگلیسی را قبلاً در مؤسسه مطالعه کرده بودید؟
تارا فرسادفر:  نه، هیچ وقت کلاس زبان نرفتم؛ اما با استفاده از فیلم های زبان اصلی و کتاب، به این زبان مسلط شده بودم.
گفتید که از بین درس‌های اختصاصی برای درک عمومی هنر بیشتر وقت گذاشتید؛ چرا ؟
تارا فرسادفر: مباحث درک عمومی هنر بسیار گسترده است و شامل مباحث متنوعی از جمله خواص مواد، خلاقیت نمایشی، تاریخ هنر و ... می شود که برای تسلط بر آنها باید منابعی خارج از کتب آموزش و پرورش در رشته هنر را مطالعه کرد؛  در ضمن بعضی از مطالب کتاب‌های آموزش و پرورش با هم همخوانی ندارد.
کدام مطالب با هم همخوانی ندارد؟ می‌شود یک مثال بزنید؟
تارا فرسادفر: الان در خاطرم نیست؛ اما بعضی از مباحث کتاب‌های درسی آموزش و پرورش با هم مغایرت دارد.
خانم فرسادفر ! نحوه مطالعه دروس عمومی را گفتید؛ برای مطالعه درس‌های اختصاصی چه کردید؟ با توجه به اینکه شما تا سال چهارم با این درس‌ها بیگانه بودید.
تارا فرسادفر: درک عمومی هنر را از سال سوم به عنوان اطلاعات عمومی می‌خواندم. البته  در آن زمان نگاهم خیلی کنکوری نبود. از اواخر مرداد ماه هم کلاس‌هایمان شروع شد و دبیرانمان مطالب خارج از کتاب‌های درسی را که باید مطالعه می‌کردیم، به صورت جزوه به ما می‌دادند.
یکی از درس‌های گروه آزمایشی هنر که بیشتر داوطلبان درصد پایینی در آن کسب می‌کنند، درس خواص مواد است؛ برای مثال، میانگین 50 نفر اول کشوری گروه آزمایشی هنر در سال گذشته،  16 درصد بوده است . برای مطالعه این درس چه کردید ؟
تارا فرسادفر: هر روز نیم ساعت این درس را مطالعه می‌کردم و در زمان‌های مرده،  مثل زمان‌هایی که در ترافیک رفت و آمد بین خانه و مدرسه بودم،  مطالب این درس را مرور می‌کردم.
بعضی از داوطلبان معتقدند که نباید برای این درس وقت گذاشت؛ چون در نهایت نمی‌توان درصد خوبی در خواص مواد کسب کرد؛ پس بهتر است که زمان موجود را به مطالعه درس‌هایی اختصاص داد که می‌شود در آنها نتیجه گرفت. نظر شما در این باره چیست؟
تارا فرسادفر: این تصور اشتباه است؛ چون وقتی میانگین یک درس در آزمون سراسری پایین باشد، حتی اگر آن درس را دو درصد هم بزنید، ارزش دارد و در  رتبه تان  تاثیرگذار است؛ پس نباید آن را کنار گذاشت.
سایر درس‌های اختصاصی را چگونه مطالعه می‌کردید؟
تارا فرسادفر: برای تاریخ موسیقی، تیاتر و سینما فلش کارت درست کرده بودم و آنچه را که فراموش می‌کردم به در و دیوار اتاقم می‌چسباندم تا هر روز جلوی چشمم باشد و بخوانم . بخش تیوری را هم با تست زدن جلو می‌رفتم؛ برای مثال، تست‌های مبحث موسیقی عجیب و غریب نیست، و اگر داوطلبان همان کتاب‌های معرفی شده را بخوانند و تست بزنند، می‌توانند درصد خوبی را در خلاقیت موسیقی کسب کنند.
خانم فرسادفر ! در طی هفته چقدر مطالعه می‌کردید؟
تارا فرسادفر: روزهایی که مدرسه می‌رفتم از چهار و نیم ساعت شروع کردم و تا شش ساعت هم می‌رسید، و روزهای تعطیل هم از هفت ساعت شروع کردم و به ده ساعت رسید.
تعطیلات نوروزی چطور؟
تارا فرسادفر: در مدرسه اردوی مطالعاتی داشتیم و از صبح تا 8 شب طبق برنامه مدرسه درس می‌خواندیم و آزمون می‌دادیم.
نظرتان درباره مشاور چیست؟
تارا فرسادفر: از مشاور مدرسه که فردی با تجربه بودند و به من خیلی کمک کردند، استفاده می‌کردم.
یعنی طبق برنامه‌ایشان پیش می‌رفتید؟
تارا فرسادفر: بستگی داشت اگر راهی که پیشنهاد می‌دادند برایم مفید بود طبق همان عمل می‌کردم؛ اما گاه احساس می‌کردم که اگر کار دیگری کنم، با توجه به توانمندی‌ها و ویژگی‌های من، برایم مفیدتر خواهد بود؛  پس طبق روشی که خودم فکر می‌کردم بهتر است، عمل می‌کردم. مشاورمان نیز همین توصیه را داشتند که اگر فکر می‌کنید شیوه بهتری وجود دارد که باعث پیشرفتتان می‌شود، طبق آن عمل کنید.  
 
روز قبل از کنکور چه کردید؟
تارا فرسادفر: با دوستانم به شهر بازی رفتیم و بعد هم در خانه یکی از دوستان جمع شدیم و فوتبال ایران و بوسنی را دیدیم.
مضطرب نبودید؟
تارا فرسادفر: نه، اصلاً. البته ابتدای سال تحصیلی استرس داشتم، اما از آذر ماه استرسم از بین رفت؛ چون به خودم و توانایی‌هایم ایمان پیدا کرده بودم. در کل، اعتماد داشتن به خود و احساس آرامش در کنکور هنر، بسیار مهم است؛ چون تعدادی از سؤال‌های کنکور هنر از منابع خارج از کتاب‌های درسی است و اگر داوطلبی سر آزمون با دیدن این سؤال‌ها روحیه اش را از دست بدهد، نمی‌تواند موفق شود. من به خودم می‌گفتم که اگر من پاسخ سؤالی را نمی‌دانم، دیگران  هم نمی‌دانند و حتماً وضع من بهتر از سایر داوطلبان است.
پس انتظار کسب رتبه خوب را داشتید؟
تارا فرسادفر : بله، احتمال کسب رتبه تک رقمی را می‌دادم؛ اما فکر نمی‌کردم که رتبه یک بشوم.
در حال حاضر در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید؟
تارا فرسادفر: در حال حاضر سینما می‌خوانم؛ اما در رشته‌های نیمه متمرکز، رشته تیاتر، گرایش ادبیات نمایشی را انتخاب کرده‌ام و منتظر اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی این رشته هستم.
جالب است. داوطلبان تک رقمی هنر کمتر جذب تیاتر می‌شوند؛ آن هم گرایش ادبیات نمایشی ! چه شد که این رشته را انتخاب کردید؟ 
تارا فرسادفر: از ابتدا به ادبیات علاقه‌مند بودم و دوست داشتم که نویسنده شوم؛ اما دلم نمی‌خواست به رشته  علوم انسانی بروم و ادبیات بخوانم؛ چون به نظر من در رشته ادبیات، خلاقیت را پرورش نمی‌دهند و در این رشته کسی نویسنده نمی‌شود.
درست است و اصلاً هدف این رشته، تربیت نویسنده نیست؛ اما می‌توانستید رشته ادبیات داستانی را انتخاب کنید.
تارا فرسادفر: شناخت دقیقی از این رشته نداشتم و در ضمن به تیاتر هم علاقه‌مندم. برای همین تصمیم گرفتم که رشته تیاتر، گرایش  ادبیات نمایشی را انتخاب کنم.
به عنوان آخرین سخن، چه حرفی با داوطلبان هنر امسال دارید؟
تارا فرسادفر: سال کنکور، بر خلاف آنچه که می گویند سال پر استرسی است، برای من سالی خوب و دوست داشتنی بود و حتی به من خوش گذشت.
پیش از این گفتید که روزهای تعطیل 10 ساعت مطالعه می‌کردید و باز هم به شما خوش گذشت ؟!
تارا فرسادفر: بله، خوش گذشت؛ چون مطالب بسیاری یاد گرفتم و در ضمن تفریحم را هم داشتم و در مدرسه نیز با دوستانم ساعات خوشی را داشتیم. به نظر من اگر داوطلبی برنامه‌ریزی داشته باشد و برای آنچه یاد می‌گیرد ارزش قایل باشد، می‌تواند از سال کنکور بخوبی یاد کند.
می‌شود درصدهایتان را در آزمون سراسری بگویید؟
زبان و ادبیات فارسی 7/74، زبان عربی 100، فرهنگ و معارف اسلامی 80، زبان خارجی 100، درک عمومی هنر 3/52، درک عمومی ریاضی فیزیک 7/66، ترسیم فنی 4/68، خلاقیت تصویری و تجسمی 70، خلاقیت نمایشی 60، خلاقیت موسیقی 4/93، خواص مواد 20.
از اینکه در این گفت و گو شرکت کردید، متشکرم.  
 
وقتی میانگین یک درس در آزمون سراسری پایین باشد، حتی اگر آن درس را دو درصد هم بزنید، ارزش دارد و در  رتبه تان  تاثیر گذار است
سال کنکور به من خوش گذشت؛ چون مطالب بسیاری یاد گرفتم و در ضمن تفریحم را هم داشتم
 منبع : هفته نامه پیک سنجش

چهارشنبه 01 بهمن 1393

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
اردوی نوروزی کنکور 1400
رادیو | همشاگردی
همایشات و کارگاه های کشوری
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 230
    کل نظرات : 3
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 2
    تعداد اعضا : 124
  • کاربران آنلاین
  • آمار بازدید
  • بازديد امروز : 163
    بازديد ديروز : 600
    بازديد کننده امروز : 14
    بازديد کننده ديروز : 107
    گوگل امروز : 2
    گوگل ديروز: 9
    بازديد هفته : 163
    بازديد ماه : 14,032
    بازديد سال : 81,034
    بازديد کلي : 383,902
  • اطلاعات شما
  • آي پي : 3.144.69.178
    مرورگر : Safari 5.1
    سيستم عامل :