ایام امتحانات چقدر بخوانم؟ تشریحی یا تستی؟

ایام امتحانات چقدر بخوانم؟ تشریحی یا تستی؟

ایام امتحانات چقدر بخوانم؟ تشریحی یا تستی؟
ایام امتحانات چقدر بخوانم؟ تشریحی یا تستی؟
جایگاه شما !

«اگر روزی 11 ساعت درس بخوانم، خوب است؛ خودم می‌دانم که تا حالا کوتاهی کرده‌ام؛ اما دوران امتحانات می‌خواهم «بکوب» درس بخوانم»!

نگاهش می‌کنم و هیچ نمی‌گویم؛ یعنی راستش می‌مانم که چه بگویم. از نگاهم می‌فهمد که تصمیمش چندان توجهم را جلب نکرده است.
بار دیگر محکم و با سماجت می‌گوید: باور نمی‌کنید؟ اما من اگر بخواهم، می‌توانم؛ اصلاً من همیشه ایام امتحانات خوب درس می‌خوانم. هر چه در ماه‌های دیگر کم کاری کنم، این ایام جبران می‌کنم.
می‌گویم: چرا، باور می‌کنم؛ ولی مشکل همین جاست که مفهوم درس خواندن برایت جا نیفتاده است. فکر می‌کنی که باید سه ماه باری به هر جهت درس خواند و یک ماه شبانه روز مطالعه کرد و چون سال‌های پیش با همین روش نمره نسبتاً خوبی کسب کرده‌ای، فکر می‌کنی که امسال و در آزمون سراسری نیز با همین روش موفق خواهی شد.
سال تحصیلی چهارم برای یک کنکوری در واقع از تیرماه شروع می‌شود؛ یعنی تو شش ماه است که در نهایت روزی دو یا سه ساعت درس خوانده‌ای و حالا می‌خواهی روزی 11 ساعت درس بخوانی و انتظار داری که من به تو آفرین هم بگویم! می‌شود یک سؤالی بکنم؟ آن وقت بعد از ایام امتحانات چه می‌خواهی بکنی؟ تو که عادت به روزی 11 ساعت درس خواندن نداری، فکر می‌کنی که بعد از امتحانات چقدر درس خواهی خواند؟
لحظه‌ای سکوت می‌کند و به آرامی می‌گوید: مدرسه قرار است که بعد از امتحانات، ما را به اردو ببرد. چند روزی سفر می‌رویم و خستگی امتحان از تنمان در می‌رود. بعد از آن هم سعی می‌کنم که خوب درس بخوانم.
می‌گویم: حواست هست که دیگران از روی نحوه مطالعه تو کپی برداری نمی‌کنند و عده‌ای دانش‌آموز هستند که مطالعه‌ای مداوم و پیوسته دارند؟ مطمین باش که در مسابقه‌ای مانند کنکور، کسی موفق است که همیشه درس بخواند و به اینکه امروز امتحان داریم یا قرار است که فلان دبیر درس بپرسد، کاری نداشته باشد و مطالعه برایش یک جریان مداوم و مستمر باشد و در ماه‌های مختلف، نحوه درس خواندنش تغییری نکند.
متاسفانه عده قابل توجهی از دانش‌آموزان سال چهارم به همین شیوه درس می‌خوانند؛ یعنی مطالعه‌شان را محدود به امتحانات پایان ترم می‌کنند. این دسته از دانش‌آموزان، باید توجه داشته باشند که اگر موفق هم بشوند، موفقیتشان محدود به دروس سال چهارم، آن هم در امتحانات تشریحی، خواهد بود، و با این نحوه درس خواندن، نه به ظرایف آزمون‌های تستی تسلّط خواهند یافت و نه آمادگی لازم را برای احاطه بر دروس پایه کسب خواهند کرد.
از سوی دیگر، دانش‌آموزانی که در طی ماه‌های گذشته درس‌های سال چهارم را خوب مطالعه نکرده‌اند، مجبورند که در این دوران از تست و مطالعه دروس پایه فاصله بگیرند، و این خود آسیب دیگری برای یک داوطلب آزمون سراسری است؛ بنابراین، داوطلبی که نزدیک سه هفته از تست و دروس پایه فاصله بگیرد، نمی‌تواند بعد از امتحانات براحتی به روال عادی باز گردد و تسلّط قبلی خود را در پاسخگویی به سؤال‌های تستی به دست آورد.
خوب می‌دانید که سرعت و دقت، دو اصل مهم در پاسخگویی به سؤال‌های تستی است. برای کسب این دو مهارت، ضروری است که داوطلب هر روز زمانی را به تست زدن اختصاص دهد. البته می‌توان تعداد تست‌ها را محدود کرد؛ اما اینکه سه هفته از این امر فاصله بگیرید تاثیر منفی غیر قابل انکاری دارد.
عده‌ای از دانش‌آموزان هم تصور می‌کنند که چون امسال نمرات سال چهارم در آزمون سراسری تاثیری ندارد، اهمیت دادن به این امتحانات، بی‌مورد است و از فرصت موجود برای مطالعه دقیق دروس ترم اول سال چهارم بهره نمی‌برند و بهانه‌شان نیز این است که آزمون تستی با آزمون تشریحی تفاوت دارد و آنها نباید وقت خود را صرف آزمون‌های تشریحی کنند.
به این گروه از دانش‌آموزان باید گفت: چه برنامه‌ای برای ایام امتحانات دارید؟ آیا تصور می‌کنید که اگر دقیق و اصولی دروس سال چهارم  را بلد نباشید، می‌توانید در آزمون سراسری موفق شوید؟ آیا توجه دارید که آزمون سراسری هر سال تفهیمی‌تر می‌شود و نمی‌توان با ردّ گزینه، مهندسی معکوس و روش‌های تستی دیگر که برخی از آموزشگاه‌های به اصطلاح علمی آموزش می‌دهند، به سؤال‌های کنکور جواب داد؟
ما نیز قبول داریم که نباید تصور کرد دی ماه زمان مطالعه صرف ترم اول سال چهارم است، و اینکه عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم در فرصت موجود، درس‌های داده شده را خوب بخوانیم و به قول معروف ترم اول را ببندیم، بی‌معناست؛ چون برای یک کنکوری تا پایان آزمون سراسری، هیچ مبحثی نباید بسته شود، و باید یک داوطلب آزمون سراسری به مرور و مطالعه دایمی دروس، چه پایه و چه سال چهارم، بپردازد؛ اما این دوران فرصت خوبی است که اگر در مبحثی از درس های ترم اول خود ضعف دارید و به آن کاملاً مسلّط نیستید، آن را مطالعه کنید و با تست زدن در مبحث مورد نظر مطمین شوید که تسلّط لازم را در آن درس کسب کرده‌اید.
بیایید با خودمان صادق باشیم. بسیاری از دانش‌آموزانی که در ایام امتحانات درس‌های ترم اول را بخوبی مطالعه نمی‌کنند، وقت خود را به بطالت می‌گذرانند و به نام اینکه می‌خواهیم به عقب ماندگی‌های خود در دروس پایه بپردازیم، بیشتر وقتشان را صرف باز کردن کتاب‌های مختلف و اظهار نگرانی از مباحث مطالعه نشده می‌کنند و گاهی در این میان، تست می‌زنند.
بهترین شیوه مطالعه در این ایام، مطالعه‌ای است که تستی و تشریحی باشد (ضرورتی ندارد که وقت زیادی را صرف تست زدن کنید؛ فقط تست را کاملاً کنار نگذارید) و زمانی کوتاه حتی یک ساعت در روز را برای مطالعه دروس پایه اختصاص دهید تا دروس پایه نیز در برنامه شما باشد. مطمین باشید که با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی می‌توانید به همه دروس خود برسید و در امتحانات ترم یک نیز نمرات خوبی را کسب کنید. 
 
در مسابقه‌ای مانند کنکور، کسی موفق است که همیشه درس بخواند و به اینکه امروز امتحان داریم یا قرار است که فلان دبیر درس بپرسد، کاری نداشته باشد

 

آزمون سراسری، هر سال تفهیمی‌تر می‌شود و نمی‌توان با ردّ گزینه، مهندسی معکوس و روش‌های تستی دیگر که برخی از آموزشگاه‌های به اصطلاح علمی آموزش می‌دهند، به سؤال‌های کنکور جواب داد

هفته نامه پیک سنجش 


دوشنبه 08 دی 1393

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
اردوی نوروزی کنکور 1400
رادیو | همشاگردی
همایشات و کارگاه های کشوری
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 230
    کل نظرات : 3
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 2
    تعداد اعضا : 124
  • کاربران آنلاین
  • آمار بازدید
  • بازديد امروز : 567
    بازديد ديروز : 713
    بازديد کننده امروز : 99
    بازديد کننده ديروز : 131
    گوگل امروز : 9
    گوگل ديروز: 2
    بازديد هفته : 5,457
    بازديد ماه : 13,836
    بازديد سال : 80,838
    بازديد کلي : 383,706
  • اطلاعات شما
  • آي پي : 3.147.42.34
    مرورگر : Safari 5.1
    سيستم عامل :