معده خالی اما روحی پر ...

معده خالی اما روحی پر ...

معده خالی اما روحی پر ...

ماه‌ها بود که خودش را در اتاق حبس کرده بود. تنها پشت یک میز مطالعه می‌نشست و کتاب‌ها و جزوه‌ها چون حصاری گرداگردش را گرفته بودند. رضا ضرب‌المثل پدر بزرگ را با تمام وجود زیر لب تکرار می‌کرد و می‌خندید؛ زیر لب می‌گفت : «واقعاً ته حرفش همین حرف‌های مشاوران امروز است.» (یه سال بخور نون و تره یک عمر بخور نون کره... )

اما بیرون از این اتاق خانواده‌ای نگران با برنامه غذایی که به شکل طوماری بر در یخچال زده بودند. مادر در زمان‌های مختلف با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مختلف انرژی از دست رفته او را جبران می‌کرد. دو ساعتی تا ظهر مانده بود که مادر با یک لیوان شیر موز به اتاق رضا نزدیک شد که مادربزرگ قرآنش را بست و آرام صدا زد: «مادر جان! کجا؟ رضا روزه است! ماه مبارک شده!» مادر با پاهای لرزان برگشت و روی مبل نشست : «بچه‌ام چطور با شکم خالی درس بخونه؟ قند خونش پایین میاد؟ اصلاً درس نمی فهمه؟ این روزای بلند تابستون؟ کاش می‌شد امسال روزه... » مادر بزرگ حرفش را قطع کرد: «دخترم روزه برا بدن ضرر نداره؛ اگه این طور بود حتماً خداوند انسان رو منع می‌کرد! باور کن تمام دکترا به این نتیجه رسیدن که روزه برای بدن هم مفیده، هم روح آدما و جسمشون رو پاک می کنه. نگران پسرم نباش، یه روزی خودش دکتر میشه و بهت می گه روزه ضرر که نداره هیچ خیلی هم مفیده ...»

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

آری، باید بدانید گرسنگی کشیدن می‌تواند به تقویت حافظه انسان کمک کند. هورمون گرسنگی موسوم به ژرلین سبب افزایش شمار ارتباطات عصبی میان نورون های مغزی می‌شود. افزایش ارتباطات عصبی در نتیجه تأثیر هورمون گرسنگی، در بخش ویژه‌ای از مغز ظهور می‌یابد که این ناحیه مغزی در واقع محل شکل گیری حافظه جدید به شمار می‌رود. هورمون ژرلین در پی خالی ماندن معده؛ در خون ترشح می‌شود و می‌تواند گیرنده‌های خاصی را در مغز فعال کند.

 

 عدم مصرف تغذیه به مدت 17 ـ 12 ساعت در ماه مبارک رمضان خواص معجزه آسایی دارد. روزه داری و به قولی گرسنگی همراه با ایمان به معبود، درمان تمام دردهاست، که حتی با مصرف دارو نیز قابل مقایسه نیست. یکی از طولانی‌ترین مدت زمان‌های روزه داری برای افراد در تابستان است. ساعات طولانی که برای پشت کنکوری‌ها شاید به ظاهر خیلی سخت باشد.

 

بنابراین بهتر است به دنبال راه حلی باشید تا هم از فیض الهی بی بهره نشوید و هم از درس عقب نمانید. اگر بتوانید ساعات مطالعه‌تان را در حد مطلوب نگه دارید، دچار مشکل نمی‌شوید. برای این کار باید سعی کنید زمانی را جهت مطالعه انتخاب نمایید که هنوز انرژی زیادی دارید. از قدیم همه می‌دانید بهترین وقت مطالعه صبح است؛ زمانی که مغز بهترین گیرایی را دارد. پس بعد از اذان صبح بهترین زمان برای درس خواندن است. زمانی که سحری را میل کرده‌اید و نماز صبح را خوانده‌اید؛ یعنی حدود ساعت 5 صبح بهترین زمان جهت یادگیری می‌باشد. سپس می‌توانید استراحت کنید و چند ساعتی بخوابید که هم کمبود خواب شب برایتان جبران شود و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید. تا زمان افطار هم دانش پذیرها به مطالعه درس‌های سبک‌تر و حل کردن تست مشغول باشند.

 

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

بنابراین در روزهای ماه رمضان ساعت مطالعه حداقل 10 ساعت مفید خواهد بود که هیچ تغییری با دیگر روزها نخواهد داشت؛ به جز تزکیه نفس و گیرایی بهتر و سلامت افراد. پس این باور غلط را از ذهنمان دور کنیم که با روزه داری نمی‌شود درس خواند.

 

 چرا که این چند ساعت گرسنگی نمی‌تواند مانعی برای یادگیری شود.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...