آشنایی با رشته‌های دانشگاهی

آشنایی با رشته‌های دانشگاهی

 

 

سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
 سنجش از دور، به معنای  تشخیص و جمع‌آوری داده از فاصله دور است و عمدتاً به عنوان فناوری و علمی تعریف می‌شود که به وسیله آن می‌توان بدون تماس مستقیم، مشخصه‌های (مکانی، طیفی، زمانی) یک شیء یا پدیده را تعیین، اندازه‌گیری یا تجزیه و تحلیل نمود.
سنجش از دور، می­تواند تغییرات دوره­ای پدیده­های سطح زمین را نشان دهد و در مواردی چون بررسی تغییر مسیر رودخانه ها، تغییر حد و مرز پیکره­های آبی چون دریاچه­ها، دریاها و اقیانوس­ها، تغییر مورفولوژی سطح زمین و ... بسیار کارساز است؛ افزون بر این، یک سیستم سنجش از دور می­تواند حد و مرز پدیده­های زمینی اعم از مرز انواع خاک­ها، سنگ­ها، گیاهان، محصولات کشاورزی گوناگون و... را مشخص کند. سنجش از دور، در پیش بینی وضع هوا و اندازه گیری میزان خسارت ناشی از بلایای طبیعی، کشف آلودگی آب­ها و لکه‌های نفتی در سطح دریا، اکتشافات معدنی، جمع‌آوری اطلاعات نظامی از مناطق پرخطر مرزی نیز کاربرد دارد. بدون شک، استفاده از این فن در مطالعات اکتشافاتی و منابع طبیعی، نه تنها سرعت انجام مطالعات را بیشتر می‌کند، بلکه از نظر دقت و هزینه و نیروی انسانی نیز بسیار با صرفه­تر است.
   سیستم­های اطلاعات جغرافیایی (GIS) سیستم­های کامپیوتری هستند که از آنها برای ذخیره و به­ کارگیری بهینۀ اطلاعات جغرافیایی استفاده می­شود. یک سیستم اطلاعات جغرافیایی برای جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده­هایی به کار می­رود که موقعیت جغرافیایی آنها یک مشخصه اصلی و مهم محسوب می­شود. حجم داده­های جغرافیایی، چون امکان دارد با  صدها یا هزاران نوع عارضه سر و کار داشته باشیم، بسیار زیاد است؛ بنابراین، قدرت سیستم های اطلاعات جغرافیایی، یک عامل حیاتی در آنالیز این داده ها محسوب می­شود.
   اطلاعات موجود، ممکن است که به صورت نقشه، جدول­هایی از داده ها یا فهرست­هایی از اسامی یا آدرس­ها باشند. کار کردن با این حجم زیاد داده­ها با روش معمولی و غیرکامپیوتری بسیار مشکل و وقت­گیر و در بعضی از موارد غیرممکن است. هنگامی که همین داده­ها وارد یک GIS می­شوند، می­توان براحتی انواع پردازش­ها و تجزیه و تحلیل­ها را با صرفه­جویی در هزینه و زمان، روی آنها انجام داد. این رشته از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.
درس­های این رشته در طول تحصیل
دروس پایه:
    فلسفه و سیر تکوین علم جغرافیا، روش تحقیق(نظری)، ریاضیات مقدماتی، آمار و احتمالات، زمین در فضا، مبانی زمین­شناسی، مبانی ژیومورفولوژی، مبانی آب و هواشناسی، مبانی هیدرولوژی، جغرافیای خاک­ها، مبانی محیط زیست، مخاطرات طبیعی، مخاطرات انسانی، مبانی جغرافیای جمعیت، مبانی جغرافیای اقتصادی، مبانی جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای فرهنگی، مبانی جغرافیای گردشگری، مبانی جغرافیای شهری، مبانی جغرافیای روستایی، سیاست و فضا، اصول و روش­های برنامه­ریزی منطقه­ای، اصول و روش­های آمایش سرزمین، نقشه­خوانی، نقشه­برداری، کارتوگرافی و تهیه نقشه­های موضوعی، مبانی سنجش از دور، مبانی سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)، فناوری اطلاعات(IT ).
دروس ناحیه­ای ایران :
ژیومورفولوژی ایران، آب و هوای ایران، جغرافیای جمعیت ایران، جغرافیای اقتصادی ایران، جغرافیای سیاسی ایران، جغرافیای شهری ایران، جغرافیای روستایی ایران.
 
دروس تخصصی ـ کاربردی:
   سنجش از دور کاربردی، مبانی سیستم تعیین موقعیت جهانی GPS، مبانی پردازش رقومی تصاویر ماهواره‌ای، مبانی طراحی پایگاه اطلاعات، تحلیل­های مکانی با GIS، ژیودزی عمومی، مبانی برنامه­نویسی کامپیوتر، فتوگرامتری، مبانی تهیّه نقشه­های جغرافیایی با استفاده از سنجش از دور و GIS، زبان تخصصی، مبانی WEBGIS، کارگاه سنجش از دور، کارگاهGIS، هیدروگرافی، ریاضیات پیشرفته، آمار پیشرفته، پروژه.
توانایی­های لازم
   داوطلبان باید در زبان انگلیسی، ریاضیات  و آمارتوانمند بوده و علاقه­مند به مباحث مرتبط با ماهواره­ها و GIS  باشند.
موقعیت شغلی در ایران
فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان نقشه برداری، وزارت جهادکشاورزی، سازمان هواشناسی، وزارت دفاع، سازمان زمین شناسی، وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری­ها، مؤسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، سازمان جنگل­ها و مراتع وزارت نفت، صنایع هوا و فضا و مرکز سنجش از دور ایران فعالیت نمایند.  
 
اسامی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی دارای رشتۀ سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در سال 93
دانشگاه‌های پذیرنده:
تهران، محقق اردبیلی-اردبیل، غیرانتفاعی عمران وتوسعه-همدان.
مقاطع تحصیلی:
کارشناسی
دوره‌ها:
روزانه،شبانه
دانشگاه:
دولتی، غیر­انتفاعی


 

اقتصاد اسلامی
 سرنوشت یک کشور در زمینه‌های مختلف اجتماعی، علمی، تکنولوژی و صنعتی و نیز رفاه آحاد جامعه در گرو چگونگی وضعیت اقتصاد است و با استفاده از این دانش است که روند رشد اقتصادی کشور رقم می­خورد  و به طور کلی سرنوشت حال و آینده جامعه تعیین می­شود.
در کشور ما، یکی از اهداف مهم اقتصادی ، نیل به تحقق و شکل­گیری اقتصاد کشور مبتنی بر مؤلفه­های اسلامی است. یکی از ضرورت­های کسب این هدف عمده و اساسی، تدوین تیوری­های اقتصادی و سیاست­ها با توجه به اهداف اقتصاد اسلامی است تا بتوان بر اساس  تیوری­های اسلامی ، مسیرهای اصلی حرکت اقتصادی را به سوی اسلامی­شدن طراحی نمود و در نهایت تفکر اقتصادی لازم را برای کارگزاران اقتصادی کشور، مبتنی بر مبانی اسلامی فراهم آورد.
این رشته از بین داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.
درس‌های این رشته در طول تحصیل
دروس اصلی:
آمار، اقتصاد ایران، اقتصاد بخش عمومی، اقتصاد توسعه، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، پول و بانکداری، تجارت بین الملل، روش تحقیق، ریاضیات ، زبان خارجی تخصصی، مالیه بین­الملل، مبانی فقهی اقتصاد اسلام، نظام اقتصادی صدر اسلام.
دروس تخصصی:
ارزیابی طرح­های اقتصادی، اقتصاد بخش کشاورزی، اقتصاد سنجی، اقتصاد منابع، تاریخ عقاید اقتصادی.
دروس حوزوی
فلسفه، تفسیر، اصول فقه، فقه. 
 توانایی­های  لازم
 دروس ریاضی و آمار به عنوان ابزارهای مطالعه در رشتۀ اقتصاد اهمیت بسیاری دارد؛ ولی صرف به کارگیری این ابزارها، باعث فهم اقتصادی نخواهد شد. فهم اقتصادی، مستلزم مطالعات عمیق در نظریه‌های اقتصادی و سیر قلمروهای اجتماعی است. همچنین دانشجویان این رشته باید به دروس حوزوی از جمله فلسفه، تفسیر و فقه علاقه مند باشند تا بتوانند از مبانی اسلامی برای ارایه تیوری های اقتصادی استفاده کنند .  
 موقعیت شغلی در ایران
  هدف این رشته، تربیت کارشناسانی است که بتوانند ضمن استفادۀ آگاهانه و مفید از دستاوردهای علوم اقتصادی، فعالیت اجرایی خود را بر دستاوردهای تفکر اقتصادی اسلام قرار دهند؛ افرادی که می­توانند مسؤولیت‌های سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی را بر عهده ­گرفته و با به­کارگیری ابزارهای مناسب برای اجرایی کردن اقتصاد اسلامی فعالیت نمایند.
اسامی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی دارای رشتۀ اقتصاد اسلامی در سال 93
 دانشگاه‌های پذیرنده:
اردکان، گنبد، ولی عصر(عج)-رفسنجان، غیرانتفاعی امین-فولادشهر-اصفهان، غیرانتفاعی سناباد-چناران، غیرانتفاعی نوآوران-کوهدشت لرستان.
مقاطع تحصیلی:
کارشناسی
دوره‌ها:
روزانه، شبانه
دانشگاه:
دولتی، غیرانتفاعی

* در بعضی از واحدهای دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، پذیرش در این رشته صرفاً براساس سوابق تحصیلی انجام می­شود.

منبع : هفته نامه پیک سنجش

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...