راهکارهای افزایش آرامش و کاهش استرس

راهکارهای افزایش آرامش و کاهش استرس

http://www.uplooder.net/img/image/69/9e2a29fea941138f6fb9af6caf3e0a6f/5.jpg

توصیه هایی برا کاهش استرس و افزایش آرامش

کاری از : استاد مهدی سبزی

در برخی افراد اضطراب و استرس به صورت علائم جسمی نظیر شکم درد و سردرد تظاهر میکند که گاهی  به افت تحصیلی منجر میشود. برای رفع این اضطراب و استرس باید قبل از امتحان از روشهایی نظیر    Relaxitionاستفاده کرد.

روشهایی که در آن فرد کلیه عضلات را شل کرده و با کشیدن نفس عمیق به حالت آرامش می رسد. در دو روز پایانی کنکور سراسری از وارد کردن فشار و استرس به خود جلوگیری و برنامه غذایی متعادلی را رعایت کنید.

توجه به تغذیه مناسب و داشتن تحرک موجب کاهش استرس و افزایش شادابی در داوطلبان کنکور میشود.

برای کاهش استرس از مصرف لبنیات غافل نشوید بویژه خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب شبانه که میتواند در برقراری آرامش نقش بسزایی داشته باشد،نکته اینجاست که خیلی از داوطلبان آزمون سراسری و همینطور غیر داوطلبان به وعده غذایی صبحانه اهمیت نمی دهند،در صورتی که نخوردن صبحانه،حتی میتواند باعث ایجاد عوارضی مثل افت قند خون،سستی و بیحالی،عصبانیت، بی حوصلگی،افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه همه اینها،باعث افزایش میزان استرس فرد شود .

راههای زیادی برای مقابله با استرس وجود دارد که یکی از آنها خوردن مواد غذایی مناسب است،مواد غذایی به شیوه های مختلف میتوانند با استرس مقابله کنند،غذاهایی آرام بخش سطح سروتونین بدن را افزایش میدهند،سروتونین در کاهش فشارهای عصبی ،روانی و استرس مؤثرند،غذاهای دیگر سطح کورتیزول و آدرنالین (هورمونهای استرس را که در دراز مدت عوارضی برای بدن دارند) را کاهش می‌دهند و در نهایت نیز ، یک برنامه غذایی مناسب با کاهش فشار خون و تأثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن میتواند استرس را کاهش دهد.

البته به دلایل گوارشی و استرس عادی و طبیعی فرد توصیه میشود که 1 روز قبل از آزمون شیر نخورید. توصیه میشود در روزهای پایانی از مرور مطالب خوانده شده خودداری شود ،و با روش تست زنی دانسته های خود را محک بزنید و با فعالیت های بدنی سبک به خود آرامش بدهید.

ورزشهایی مانند،پیاده روی،نرمش در فضای سبز، شنا و ... باعث آرامش روحی شما میشوند . 

در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه غذایی خود حذف نکنید مرکبات،غلات ،نان سبوس دار،اسفناج،ماهی های چرب ،چای سیاه،پسته،بادام،سبزیجات خام و شیر را سعی کنید مصرف نمایید.

* مهدی سبزی ( روانشناس سایت همشاگردی )

09106529858 * 09365709664

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...