قدرت بی نظیر ذهن تو

قدرت بی نظیر ذهن تو

 
الان که این مقاله را می‌خوانید، مدت زمان زیادی تا کنکور باقی نمانده است. مطمیناً در این زمان کم، نباید در مطالعه و آمادگی برای کنکور، انتظار معجزه داشته باشید؛ گرچه می توانید آخرین توصیه های مشاوران خود را به کار ببرید و تا جایی که ممکن است در رفع اشکالات خود بکوشید؛ اما راه دیگری برای موفقیت و پیروزی وجود دارد که باعث می شود شما از زحمتی که کشیده اید بیشترین نتیجه را بگیرید؛ راهی که افراد بسیار کمی از رمز و راز و قدرت آن آگاهی دارند، و آن راه، مثبت اندیشی است. در این روزهای باقی مانده تا کنکور که ممکن است نگرانی های مختلفی ذهن بعضی از شما داوطلبان عزیز را به خود مشغول کند و شما نتوانید از دانسته‌ها و مطالعه تان بهترین استفاده را ببرید، داشتن افکار مثبت، بهترین راه برای انجام آزمونی بهتر و کسب نتیجه‌ای دلخواه است.

  در یک طبقه بندی بسیار ساده، افکار انسان در دو مقوله مثبت و منفی دسته بندی می‌شود، و اعتقاد بر این است که غلبه هر یک از آنها بر ذهن فرد، تاثیر زیادی بر شیوه زندگی و نتیجه کارهای او دارد. بر اساس این دسته بندی، افکار مثبت، آن دسته از افکاری را شامل می‌شود که تاثیرات مفیدی بر ذهن و رفتار فرد به جای می‌گذارند، هدایت کننده هستند و اغلب موجبات رسیدن به یک زندگی دلپذیر را فراهم می‌سازند. افرادی که دارای چنین افکاری هستند کمتر در فشار روانی گرفتار می‌شوند یا حداقل براحتی می‌توانند خود را از چنین شرایطی رها کنند. این افراد اعتماد به نفس بالاتری دارند، دید خوبی نسبت به خود دارند و به طور کلی افکار آنها درباره مسایلی چون خوب بودن، سالم بودن و واقع بین بودن دور می‌زنند. مثـبت‌انـدیشی بـه هـمراه خـود صـلح، آرامــش، موفقیت، بـهبود در روابـط، و سلامت جسمی را به دنبال دارد. با اتکا به تفکرات مثبت، کارهای روزمره را راحت‌تر می‌توان به پایان رسـاند، زنـدگی روشـنی در انتـظارتان خواهد بود، و نهایتاً شادی و رضایت بیشتری پیش رویتان قرار خواهد گرفت. 

     در مقابل، افکار منفی و بد، تحریک کننده هیجان‌های منفی در انسان هستند و بیشتر در اثر وقایع بیرونی که بار منفی دارند، ایجاد می‌شوند. این افکار، چسبندگی فوق‌العاده‌ای در ذهن انسان دارند و درگیری و مشغله شدیدی برای صاحب خود ایجاد می‌کنند. این افکار ممکن است باعث کاهش توان افراد و عدم نتیجه گیری کافی از تلاششان در زندگی شود. روان‌شناسان معتقدند که اغلب اضطراب­ها و افسردگی‌ها و بروز مشکلات در زندگی افراد، ناشی از غلبه افکار منفی در ذهن آنان است.
افـکار ما هـمواره روی احساسات ما تاثیرگذار است. اگر تصور کنید که کارهایتان سر و سامان نـخواهند گرفت، در شـمـا احـساس اندوه و انفعال ایجاد می‌شود و از تـلاش و کوشش دست خواهید کشید. اگر چنین می‌پـنـداریـد که برای انجام کارهایتان محتاج کمک دیگران هستید، ممکـن اسـت که احـساس بی کفایتی و وابستگی کنید. اگـر تـصـور می‌کنـیـد که نـالایق و بـی کفایت هستید، احساس بـی ارزشـی و تـردیـد کـرده و دایـمـاً خـودتـان را سـرزنـش خواهید نمود. همان طور که ملاحظه کردید، بی‌تردید ارتباط تنگاتنگی میان افکار و احساسات ما برقراراست؛ بنابراین، دلیل واکنش­های هیجانی ناخواسته و شدید، افکار نامعقول و غیرمنطقـی شماست.
     در روزهای باقی مانده تا کنکور ممکن است که افکار منفی مخربی ذهن بعضی از شما داوطلبان را درگیر کند و اجازه ندهد تا از وقت و زمان باقی مانده تان نهایت استفاده را ببرید؛ حتی ممکن است که هجوم افکار منفی و اثر بد روانی آنها به همین جا نیز ختم نشود و  باعث شود تا بخشی از مطالعه تان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و احساس کنید که بعضی از مطالب را فراموش کرده اید. علت نگرانی و دلواپسی برخی از شما داوطلبان گرامی می تواند از مسایل مختلفی ناشی شود؛ مثلاً به خاطر آوردن انتظارات خانواده از شما در آزمون، مقایسه شما با سایرین در کنکور، تصور غلطی که از دشواری و شرایط کنکور ممکن است داشته باشید و مواردی از این قبیل، می‌تواند توان شما را کاهش داده و باعث بروز افکار منفی در ذهن شما گردد؛ در مقابل، داشتن تفکر مثبت و احساسی که این تفکر به شما می‌دهد، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت شما در همه مراحل زندگی از جمله کنکور داشته باشد؛ پس این مقاله را مطالعه کنید تا از راه‌ها و تاثیرات مثبت اندیشی، بیشتر آگاهی پیدا کنید.
مثبت گرایی مؤثر چگونه ایجاد می‌شود؟
برای مثبت گرایی مؤثر، باید طرز فکر و نگرش خود را به طور کلی تغییر داده و در عمیق‌ترین لایه‌های مغزی خود، انرژی مثبت را جای دهید. مثبت اندیشی موقتی، آن هم تنها برای چند لحظه کوتاه، چیزی عایدتان نخواهد کرد. باید ترس های خود را کنار بگذارید و سست ارادگی و بی عقیدگی را از خود دور کنید. کمی تلاش و اقدام مؤثر درونی در این زمینه از ملزومات است. اگر فرد مثبت اندیشی نیستید و نتوانسته‌اید که از این قدرت فوق العاده به نفع خود استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که می توانید به عنوان اولین گام از افکار و اندیشه‌های مثبت در آزمون سراسری بهترین استفاده را ببرید. برای اقدام کردن به این کار اصلاً دیر نشده است و شما می‌توانید با انجام راهکارها و اقداماتی چند، مثبت گرایی­تان را به بهترین شیوه تقویت کنید. برای تقویت مثبت گرایی به نکات زیر توجه کنید:
1-    انگیزه تان را مشخص کنید
آگاه باشید که چه زمانی، تفکرات منفی بر شما غلبه می‌کنند؛ زمانی که خسته یا گرسنه هستید یا زمانی که فشار کاریتان زیاد است، ممکن است که تفکراتتان تغییر پیدا کنند؟ کنترل افکار منفی به شما کمک می‌کند که انگیزه و سبب آن را بفهمید و این باعث می‌شود که بتوانید دوباره کنترل خودتان را در دست بگیرید. در روزهای باقی مانده ممکن است که فشار بیشتری برای آمادگی در کنکور را تحمل کنید و همین موضوع باعث خستگی و ایجاد افکار منفی در ذهن شما گردد. وقتی افکار منفی درباره مسایل مختلف کنکور به ذهنتان رسید، سعی کنید که مکان خود را عوض کنید، چند قدم راه بروید و به توانایی‌ها و برتری‌های خود در مدت آمادگی برای کنکور فکر کنید.
2-   عیب‌جویی از خود را کنار بگذارید
در مسیر موفقیتتان در آزمون سراسری و دیگر جوانب زندگی، انتظار دست انداز هم داشته باشید و آنها را بپذیرید. افکار منفی، بدگویی و عیب‌جویی از خود را از ذهنتان بیرون کنید. در مورد مسایل و اتفاقات گذشته فکر نکنید؛ فقط از آنها تجربه بگیرید و به راهتان ادامه بدهید. سعی ‌کنید که در درون حوادث بد، فرصت‌ها را بیابید و مهارت‌هایتان را بهبود دهید؛ به عنوان مثال، اگر داوطلب پشت کنکوری هستید، با یادآوری این موضوع به افکار منفی مجال جولان ندهید؛ بلکه به خود بگویید که «این یک سال باعث شد تا دانسته‌هایم تکمیل شود و من امسال در رشته و دانشگاه بهتری قبول شوم»؛ یا اگر در در تست زنی سرعتی، غلط های زیادی داشته‌اید نباید شروع به عیب جویی کرده و خود را شماتت کنید؛ بلکه به خود بگویید که «من خیلی مطالعه داشته ام و اگر این سؤالات برای من سخت است، پس بقیه داوطلبان چطور می‌خواهند به آنها پاسخ دهند؟!»
3- خود را با شرایط وفق دهید
وقتی درباره کنکور و مسایل مربوط به آن، افکار منفی، ذهن شما را درگیر کرد، اوقاتی را که در گذشته افکار منفی به سراغتان آمده است به یاد آورید و به خود یاد آور شوید که چگونه آن را پشت سر گذاشته اید. این کار به شما نیروی مضاعفی خواهد داد تا بخوبی از عهده افکار منفی مربوط به کنکور نیز برآیید. سعی کنید که در این روزهای باقی مانده، هر وقت افکار منفی درباره نتوانستن و موفق نشدن به سراغتان آمد، موفقیت ها و پیروزی های مختلف خود را یادآوری کنید و محکم به خودتان قول پیروزی دهید. به دنبال جمع آوری واکنش های خوش بینانه باشید. مانند یک کشاوزر که از زمین زراعی خود مراقبت می‌کند شما هم وظیفه دارید تا از خوش بینی خود مراقبت کنید. همه ما در زندگی خود شاهد روزهایی بوده‌ایم که بدبینی به سراغمان آمده است. همیشه باید با حقیقت مواجه شوید و مراقب باشید تا تخیل و تفکرات پوچ و منفی، ذهنتان را اشغال نکنند. حدس و گمان را کنار بگذارید و با مسایل و مشکلات خود منطقی برخورد کنید. از خود بپرسید که توانایی انجام چه کارهایی را دارید تا با پاسخ دادن به آن، احساس قدرت بیشتری در وجودتان ایجاد شود. باید به حقایق رجوع کنید و به دنبال گزینه های متفاوتی باشید تا خدای نکرده به دام مطلبی که الکساندر گراهام بل به ما اخطار داده است نیفتیم: «آن‌قدر به یک در بسته خیره نشوید تا دری را که باز است از خاطر ببرید.»
4-   باور کنید که می توانید
ما بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم که جهان اطراف ما پر از انرژی های منفی و مثبت است. کار مغز هریک از ما این است که از میان این انرژی ها، افکار و انرژی های مثبت یا منفی را در موارد مختلف انتخاب کند؛ در واقع این ما هستیم که افکار مختلف را جذب می‌کنیم؛ پس اگر جلسه کنکور را راحت تصور کنید، اگر تصور کنید که به بیشتر سؤالات جواب مثبت داده‌اید، اگر تصور کنید که سؤالات سخت را به جواب رسانده اید و یا اگر فکر کنید که وقت کم آورده‌اید و...، مطمین باشید که همان اتفاق خواهد افتاد؛ مگر اینکه واقعاً آن را باور نداشته باشید؛ زیرا انسان در جذب انرژی هایی که به آنها باور دارد، قدرت فوق العاده ای از خود نشان می‌دهد. فقط کافی است بدانید که کارهایی که بشر با مثبت اندیشی انجام داده است، بسیار بزرگ و غیر قابل باور است و شما هم می توانید بدون هیچ نگرانی خاصی با موفقیت از پس یک آزمون ساده و راحت به نام کنکور برآیید.
برای تقویت مثبت اندیشی و موفقیت در کارهایتان، از جمله گذراندن کنکوری رضایت بخش، به موارد زیر هم توجه داشته باشید:
1- روی چیزی تمرکز کنید که قدرت کنترل آن را داشته باشید، و خود را با مسایلی که از عهده‌تان خارج است، درگیر نکنید.
1-     وقایع را ارزیابی کرده و از متهم کردن خود دست بردارید. همیشه یک راه دیگر برای نگاه کردن به شرایط و موقعیت های مختلف وجود دارد.
2-     به اندازه کافی فکر کنید. زمانی­که توجه خود را به نداشته­ها و ناتوانی­هایمان معطوف می کنیم، براحتی از فکر کردن به چیزهایی که داریم، محروم می‌شویم؛ به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه برای آمادگی در کنکور هستید، می‌توانید به خود بگویید که به اندازه کافی، هوش و ذکاوت دارید و توانایی تان برای کنکور بسیار بالاست.
3-    در مثبت اندیشی، تنها کسی که می تواند به شما کمک کند خودتان هستید. خودتان باید مصمم شوید که بد بینی را کنار بگذارید و افکار منفی را از خود دور کنید. شاید انجام این کار قدری دشوار باشد، اما اگر کمی تمرین کنید، خوش بینی بمرور زمان ملکه ذهنتان خواهد شد.
4-    در مکالمه های درونی فقط از عبارات مثبت و از لغاتی نظیر «من می‌توانم»،  «من قادر هستم»، «چنین چیزی ممکن است»، و «از عهده انجام آن بر می آیم» استفاده کنید.
5-    از افکار منفی بشدت دوری کنید. با حفظ آرامش، ذهن خود را از منفی گرایی منحرف سازید و آنها را با افکار سازنده و شادی بخش جایگزین سازید.
6-     پیش از اینکه هر یک از کارهای خود را عملی کنید، نتیجه موفقیت بخش آن را در ذهن خود مجسم کنید. اگر این کار را با تمرکز و ایمان کامل انجام دهید، مطمیناً از نتیجه به دست آمده شگفت زده خواهید شد.
7-    با افرادی معاشرت کنید که خودشان منشا نیروهای مثبت هستند.
8-    فقط مثبت فکر کنید و در افکار خود، تنها نتایج مثبت را مورد محاسبه قرار دهید. اگر در حال حاضر زندگی بر وفق مراد شما نیست، مطمین باشید که با مثبت اندیشی می‌توانید همه چیز را تغییر دهید.

در پایان باز هم تاکید می‌کنیم که کنکور، آزمونی ساده مانند تمام آزمون‌هایی است که در طول تحصیل تجربه کرده‌اید؛ پس با اطمینان و مثبت اندیشی قاطع، ایمان داشته باشید که نتیجه تلاش و زحمت خود را بخوبی خواهید دید؛ فقط کافی است که با ایمان به خدا، پایان راه را هم با اطمینان گام بردارید و با دور کردن افکار منفی و گسترش افکار مثبت، به نتیجه دلخواهتان برسید.

علی سلیمانی
هفته نامه خبری و اطلاع رسانی پیک سنجش

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...