دی ماه، کنکور را فراموش نکنید

دی ماه، کنکور را فراموش نکنید

 
دی ماه فصل امتحانات ترم یک است. برخی از داوطلبان  این یک ماه را فقط به امتحانات تشریحی می پردازند و از تست و کنکور غافل می شوند. با اینکه موفقیت در آزمون های ترم اول اهمیتی  بسیار دارد، اما نباید در این مدت از کنکور غافل بمانید و سؤال‌های تستی را یکسره کنار بگذارید. سعی کنید که در برنامه روزانه خود حداقل دو ساعت را به زدن تست اختصاص دهید . این تست‌ها می‌تواند مرتبط با همان مباحث درسی باشد که روز بعد، امتحان تشریحی آن را دارید؛ به عبارت دیگر، شما می‌توانید حداقل بخشی از تست‌های ترم اول کتاب‌های سال چهارم خود را در این دوران بزنید تا ضمن تسلط به مباحث کتاب، نکات و ظرایف تستی این مباحث را نیز دریابید و در ضمن سرعت عمل خود را در سؤال‌های تستی نیز حفظ کنید (اگر یک ماه تست زدن را کنار بگذارید، بعد از یک ماه مدتی طول خواهد کشید تا بار دیگر مهارت لازم را برای پاسخگویی به سؤال‌های تستی کسب کنید).
اگر به درس های ترم اولتان مسلّط هستید، سعی کنید که در این دوران به دروس پایه یا مباحثی که در کتاب درسی خاصی نمی‌گنجد نیز نیم نگاهی داشته باشید؛ برای مثال، خوب است که در برنامه درسی خود روزهای زوج  یک درک مطلب عربی و روزهای فرد یک درک مطلب انگلیسی بگنجانید؛ چون اگر این دو مبحث را یک ماه کنار بگذارید، لغات را فراموش می‌کنید و مهارت ذهنی‌تان در فهمیدن یک بند عربی یا انگلیسی بسیار کاهش خواهد یافت و سرعت عملتان کم می‌شود. مبحث قرابت معنایی در ادبیات فارسی نیز همین ویژگی را دارد.
 تغذیه  در ایام امتحانات
دانش آموزان در دوران امتحانات به دلیل کمبود وقت و مشغله زیاد، توجه چندانی به تغذیه و رژیم غذایی خود نمی‌کنند؛ در حالی که برای داشتن حداکثر کارایی مغز و بدن در این دوران، باید یک تغذیه مناسب، قسمتی از برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموزان باشد. نکات زیر می‌تواند در کسب حداکثر قابلیت مغزی و جسمی شما بسیار مؤثر باشد:
*ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک بسیاری به شما خواهند کرد. آهن و ویتامین «ب» برای سلامت فکری و جسمی، بخصوص در زمانی که استفاده زیادی از مغز می‌شود، ضروری است. مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت قرمز، جگر، غلات و اسفناج را حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید. از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین «ب»، غلات سبوس دار، تخم مرغ، آجیل و دانه ها هستند . همچنین گفته می‌شود که غذاهایی مثل ماهی و سویا برای تقویت و افزایش کارایی مغز بسیار مفیدند.
* مکمل های غذایی وقرص ها را هیچ گاه جایگزین غذا نکنید. گاهی دانش آموزان به خاطر کمتر هدر رفتن زمان و راحتی بیشتر به خوردن مکمل‌های غذایی مثل قرص ویتامین «ث» روی می‌آورند. با اینکه گاهی مصرف مکمل های غذایی می‌تواند مفید باشد، اما این نکته مهم فراموش نشود که هیچ گاه این مکمل‌ها جای مواد غذایی حاوی ویتامین را نخواهد گرفت؛ به عنوان مثال، میوه ساده‌ای مثل پرتقال نه تنها سرشار از ویتامین «ث» است، بلکه حاوی فیبر، بتا کاروتن و سایر مواد معدنی نیز است و هیچ گاه قرص نمی‌تواند جای آن را بگیرد. در هنگام درس خواندن سعی کنید که میوه‌هایی مثل سیب، موز، هویج و خشکبار مصرف کنید.
*حتماً فواصل مشخص و معینی برای وعده‌های غذایی خود در نظر بگیرید. خوردن غذا به صورت منظم و با برنامه‌ریزی درست کمک می‌کند که سطح انرژی و مواد مورد نیاز بدن ثابت نگه داشته شود و مانع از آن می‌شود که در میان وعده‌ها احساس گرسنگی کنید و در نتیجه کمتر به سمت خوردن تنقلات بی‌خاصیت کشیده می‌شوید.
* غذاهای با حجم زیاد، دیر هضم و سنگین کمتر بخورید. این غذاها باعث می‌شوند که بدن ما هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ فکری کندتر عمل کند. بهتر است که به جای گنجاندن سه وعده غذایی مفصل در برنامه غذایی، پنج تا شش وعده غذایی سبک‌تر را در نظر بگیرید. در شب غذاهای سرشار از کربوهیدرات بخورید که هم به خوابیدن شما کمک می‌کند و هم انرژی لازم را برای شما در روز بعد فراهم می‌کند. غذاهایی مثل نان، غلات و سبزیجات و میوه جات در این زمان مفید هستند. 
* هیچ گاه صبحانه را از وعده‌های غذایی حذف نکنید. همه ما از اهمیت صبحانه به عنوان مفیدترین وعده غذایی آگاه هستیم و مطالب علمی زیادی را در این باره خوانده‌ایم. یک صبحانه مناسب موجب متعادل شدن قند خون و افزایش کارایی مغز می‌شود؛ در ضمن  اینکه چه چیزی را برای صبحانه خود انتخاب کنیم به اندازه خوردن صبحانه اهمیت دارد. یک تکه کیک و چای، اصلاً صبحانه محسوب نمی‌شود. نکته اصلی در خوردن صبحانه این است که حتماً مقداری پروتیین، کلسیم، فیبر یا میوه و سبزی در صبحانه ما موجود باشد. یک کاسه کورن فلکس با شیر و تکه‌ای میوه، نان سبوس‌دار با کره بادام زمینی یا عسل و ماست با میوه، صبحانه‌هایی ایده‌آل به شمار می‌آیند.
* میوه‌جات فراموش نشود. موز یکی از میوه‌هایی است که برای مغز بسیار مفید است. میوه‌ای مثل زغال اخته حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. قند طبیعی موجود در میوه‌ها انرژی مورد نیاز برای بدن را فراهم کرده و مضراتی را که در مصرف قندهای تصفیه شده وجود دارد، نخواهد داشت.
* سبزیجات را حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید. همه سبزیجات به میزان یکسانی خاصیت ندارند. سبزیجات با برگ سبز تیره تر مواد مغذی بیشتری را دارا هستند؛ به عنوان مثال، اسفناج برای بدن و مغز، مفیدتر از برگ کاهوست. ‌ازسایر سبزیجات مفیدی که می‌توان نام برد، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی و سیب زمینی است.
* انتخاب درست خوراکی‌های میان وعده، یکی دیگر از نکاتی است که به هنگام درس خواندن از اهمیت زیادی برخوردارست. توصیه می‌شود که اگر در طول روز و هنگام درس خواندن احساس گرسنگی کردید از خوراکی هایی استفاده کنید که مقوی بوده و قند خون را در سطح متعادل نگه می‌دارند. نمونه‌هایی از میان وعده‌های مفید عبارتند از: موز، کره بادام زمینی، آب طالبی با عسل، آجیل و خشکبار، کورن فلکس و شیر و انواع میوه‌جات.
* از مایعات به میزان زیاد مصرف کنید. کمبود مایعات موجب از بین رفتن تمرکز و کاهش یادگیری می‌شود. توصیه می شود که در دوران امتحانات مصرف قهوه بخصوص همراه شکر به حداقل رسانده شود؛ زیرا کافیین زیاد موجب تشدید استرس و هیجان می‌شود. بهترین نوشیدنی‌ها آب میوه طبیعی، شیر و چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هستند؛ البته هیچ یک از نوشیدنی‌ها  نمی‌تواند جایگزین آب شود.

* در نهایت اینکه در دوران امتحانات تا حد امکان از خوردن غذا در رستوران ها و فست فودها خودداری کنید. بدون شک غذای منزل بسیار سالم‌تر و مطمین‌تر از غذای بیرون است و با متابولیسم بدن شما نیز سازگاری بیشتری دارد؛ برای مثال، بعضی از افراد به غذاهای دارای ادویه حساسیت دارند و در منزل از این مواد استفاده نمی‌کنند؛ در حالی که اکثر فست فودها و رستوران ها از ادویه جات متعدد در غذاهای خود بهره می‌برند؛ در ضمن، در صورت خوردن غذاهای بیرون احتمال دارد که دچار مسمومیت نیز بشوید.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...