چند توصیه کلیدی برای موفقیت در آزمون سراسری

چند توصیه کلیدی برای موفقیت در آزمون سراسری

چند توصیه کلیدی برای موفقیت در آزمون سراسری

یک روانشناس بالینی به داوطلبان توصیه کرد؛ این روزها و در آستانه برگزاری کنکور سراسری سال ۹۸ زمان بیشتری را برای بالابردن سطح آرامش صرف کنند.

روزشمار کنکور سراسری ۹۸ آغاز شده است و این روزها روانشناسان و مشاوران به کمک داوطلبان آمده‌اند. ابوالفضل محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره کنترل استرس داوطلبان در روزهای باقی مانده تا آغاز کنکور سراسری ۹۸، گفت: کنکور را اکثر افراد جامعه کمابیش تجربه می‌کنند و اتفاق و ماجرایی است که عموم افراد با آن سر و کار دارند. بنابراین، داوطلبان کنکور نباید در مواجهه با آن احساس عجیب داشته باشند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کنکور را مسئله خارق العاده ندانست و اظهار کرد: استرس در کنکور به نسبت‌های کم و زیاد در افراد وجود دارد که البته داشتن میزانی از اضطراب سودمند هم هست؛ چرا که فرد علاوه بر افزایش هوشیاری، وسایل مورد نیاز را برای کنکور آماده می‌کند.
این روانشناس بالینی درباره وظایف خانواده‌ها در واپسین روزهای مانده به کنکور سراسری، تاکید کرد: مراقبت بیشتر خانواده‌ها از فرزندان شان مدنظر روانشناسان بالینی اختلال اضطراب است و اضطراب بیش از اندازه، تمرکز فرد را در جلسه آزمون از بین می‌برد.
محمدی افزود: داوطلبانی که در جلسه کنکور اضطراب شدید را تجربه می‌کنند، احساس خستگی زودهنگام خواهند داشت.
به گفته این استاد دانشگاه، افرادی که زمینه‌های خانوادگی یا شکست‌هایی داشته باشند، این اضطراب را بیشتر تجربه می‌کنند.
وی به داوطلبان توصیه کرد تا حد امکان در این ایام تلاش کنند برای آرامش زمان بیشتری صرف کرده و بیشتر استراحت کنند تا میزان اضطراب آنها افزایش نیابد.
این روانشناس بالینی اضطراب تاکید کرد: در این روزها داوطلبان سراغ آزمون‌ها یا سوال‌هایی نروند که افزایش اضطراب را به دنبال دارد؛ چون قرار نیست در این یک هفته باقیمانده با خواندن این سوال‌ها اتفاق خارق العاده ای رخ دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به داوطلبان این نکته را یادآور شد که بیشتر دنبال کارهایی باشند که احساس بهتری به آنها القا کند و روی نکات کنکوری مرور داشته باشند. همچنین خود را در موقعیت‌هایی قرار ندهند که اعتماد به نفس آنها را کاهش دهد.
وی در این باره به کنکورها تاکید کرد: در این روزها بیشتر با افرادی ارتباط بگیرند که حالشان را بهتر می‌کند، نفس عمیق بکشند و روزی دو بار دوش آب گرم بگیرند.
این روانشناس در توصیه دیگری به داوطلبان گفت: عده‌ای از داوطلبان بر این باورند که پیگیری فامیل یا اطرافیان از کم و کیف یا نتیجه کنکور بیشتر برای کنجکاوی است؛ در حالی که گاهی این‌طور نیست و نباید ناراحت شوند.
محمدی اظهار کرد: فامیل و اطرافیان در اکثر موارد برای احوالپرسی، پیگیر کنکور می‌شوند و حتی بعداً آن را فراموش می‌کنند، اما برخی مواقع این مسئله در ذهن داوطلبان باقی می‌ماند و بر اضطراب آنها می‌افزاید.
به گفته این روانشناس بالینی، بزرگ نمایی نظر دیگران نزد داوطلبان، میزان اضطراب را بالا می‌برد. گاهی اوقات اگر داوطلبان در کنکور هم شرکت نکنند باز عده‌ای هستند که پشت سر آنها حرف می‌زنند. به همین علت افکار دیگران نباید جلوی افکار سازنده داوطلبان کنکور را بگیرد.
محمدی چند توصیه هم برای روز کنکور به داوطلبان ارائه کرد و افزود: داوطلبان در روز کنکور از مقایسه کردن خود با داوطلب کنار دستی پرهیز کنند و این مسئله به هیچ عنوان کمک کننده نیست، بلکه باید خود را در دامنه یک میلیون نفری داوطلبان کنکوری قرار دهند.
به اعتقاد این روانشناس بالینی اضطراب، اگر داوطلبی در روزهای نزدیک به کنکور تصور می‌کند در برخی مسائل ضعف دارد، به معنای قبول نشدن در آزمون نیست؛ چون این مسائل راه جبران دارد و یکی از این راه‌ها، شرکت دوباره در کنکور است.
وی گفت: آسیب زدن به روان فرد و خانواده قطعاً پیامدها و تبعات بیشتری دارد، اما کنکور را می‌توان جبران کرد.

آزمون سراسری ۹۸ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با رقابت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب روزهای ۱۳ و ۱۴ تیر ماه برگزار می‌شود.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...