اين ده روز را سرسري نگيريد

اين ده روز را سرسري نگيريد

اين ده روز را سرسري نگيريد

متعهد به نتيجه باشيد، نه وابسته به نتيجه وقتي وابسته به نتيجه هستيد، تقلا مي‌کنيد تا به نتيجه مورد نظر برسيد و تمام مدت نگران نتيجه هستيد؛ نگران اينکه نکند به آنچه مي‌خواهيد نرسيد و همۀ آرزوها و اهدافتان به باد رود؛ براي همين، بسياري از اوقات حتي موقع مطالعه تمرکز نداريد و نگران «نکند»ها و «شايد»ها هستيد؛ اما وقتي متعهد به نتيجه هستيد، برايتان طي اين مسير مهم است؛ اينکه هدف را ببينيد و براي رسيدن به آن، تلاش و کوشش لازم را بکنيد، ولي در زندگي‌تان کلنجار نخواهيد داشت؛ براي مثال، از اينکه يک روز درس نخوانديد، عصباني نخواهيد شد و خودتان را شماتت نخواهيد کرد يا دنبال بهانه و دليل نخواهيد گشت، بلکه به دنبال علت اين کوتاهي و رفع آن برخواهيد آمد؛ چون شما متعهد به طي کردن اين مسير به بهترين وجه هستيد.

چنين فردي غر نمي‌زند و به فکر پيدا کردن راه‌هاي عجيب و غريبي نيست که بعضي از مؤسسات کنکوري پيشنهاد مي‌دهند تا بتواند پاسخگوي سؤال‌هاي آزمون سراسري باشد، و بدون شک، نتيجه بسياري خوبي هم خواهد گرفت؛ چون آرامش خاطر دارد و از طي مسير لذت مي‌برد و براي دانشي که کسب مي‌کند، ارزش قايل است. شايد تصور کنيد که مطالعه در اين مدت کوتاه، ديگر فايده‌اي ندارد، اما بايد بدانيد که همين چند روز نيز مي‌توانيد، به جاي گله و شکايت يا سير کردن در رؤياهاي غيرواقعي، به واقعيت موجود تکيه کنيد و با مرور آنچه تا کنون خوانده‌ايد و تست زدن، خود را براي آزمون سراسري آماده‌تر سازيد تا نتيجه‌اي بهتر کسب کنيد.   يک برنامه‌ريزي سبک و کارآمد داشته باشيد  «برنامه‌ريزي، شرط لازم براي موفقيت در کنکور است.» اين حرف، تکراري‌ترين جمله‌اي است که کنکوري‌ها در سال کنکورشان مي‌شنوند و به قول معروف  بعضي‌ها با شنيدنش کهير مي‌زنند! اما همۀ کنکوري‌ها بايد بدانند که اگر در اين فرصت باقي مانده، برنامه درست و حسابي نداشته باشند، زحمتشان نتيجۀ لازم را نخواهد داد؛ زيرا تابستان قبل از شروع سال آخر دبيرستان، تعطيلات عيد نوروز و اين چند روز باقي مانده به کنکور، سه مقطع زماني استراتژيک است و بي‌برنامه بودن در هر يک از اين سه مقطع، خطرناک است.

در اين روزهاي آخر، به بهانۀ خستگي يکساله، زحماتتان را به باد ندهيد؛ زيرا اگر در طول سال تحصيلي، يک روز را نمي‌توانستيد درس بخوانيد، زمان براي جبران وجود داشت، اما اشتباه و کوتاهي در اين روزها، غيرقابل جبران است؛ پس مانند يک ورزشکار حرفه‌اي، که براي روزهاي منتهي به مسابقۀ فينال، ذوق و شوق و تلاشي دو چندان دارد، شما نيز طبق برنامه و با جديت در فضاي درس و مطالعه باشيد. دقت کنيد که اين روزها نبايد درس جديد بخوانيد. هر قدر خوانده‌ايد، ديگر بس است. اگر شما ۸۰ درصد از مباحث کنکور را با کيفيت ۱۰۰ درصد خوانده باشيد، بهتر از داوطلباني هستيد که ۱۰۰ درصد مباحث کنکور را با کيفيت ۸۰ درصد خوانده‌اند؛ در واقع، ماه آخر، وقت جديد خواني نيست، بلکه وقت دوباره خواني است؛ فقط بايد مرور کنيد. اگر در طول سال، موقع درس خواندن و تست زدن، با علامت گذاري جلو رفته و مشخص کرده باشيد که کجاها ضعفتان بيشتر است و کدام تست‌ها را اشتباه زده‌ايد، کارتان ساده مي‌شود. براي دوباره خواني، مي‌توانيد از مرور همان تست‌هاي علامت زده استفاده کنيد. دروس عمومي، به ويژه لغات  ادبيات، زبان خارجي يا عربي و آيات درس معارف اسلامي را مي‌توانيد  در اين فرصت باقي مانده دوره کنيد. ساعت خوابتان را منظم کنيد بعضي از شما داوطلبان، شب‌ها و در زمان خلوتي خانه، عادت به درس‌خواندن داريد و بعضي‌ درس خواندن در طول روز، به خصوص صبح‌ها را ترجيح مي‌دهيد. در هفتۀ پاياني، بهتر است که همۀ عادت‌ها را کنار بگذاريد و در يک ساعت مشخص بخوابيد.

پيشنهاد ما به شما اين است که حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب حتماً بخوابيد و حتي اگر خوابتان نمي‌آيد دراز بکشيد و با بستن چشم‌ها به مغزتان استراحت دهيد. بهتر است که صبح‌ها ساعت ۶ صبح بيدار شويد؛ چون ۴۰ دقيقه طول مي‌کشد تا سيستم اعصاب مرکزي شما آماده سرويس‌دهي شود؛ بنابراين، بايد، ساعتي بيدار شويد که سيستم عصبي‌ شما  حداکثر يک ساعت زمان براي آماده شدن داشته باشد. اين تمرين، تمرين خوبي است تا در روز آزمون، آماده و سرحال باشيد. ورزش کنيد فراموش نکنيد که در روز امتحان بايد حدود ۴ ساعت روي صندلي سفت و سخت بنشينيد؛ بنابراين، براي تقويت عضلات بدنتان ورزش کنيد؛ البته اين سخن به معناي آن نيست که بدنتان را در هفته پاياني با ورزش‌هاي سنگين خسته کنيد. شما مي‌توانيد با چند حرکت کششي سبک و ساده در منزل، عضلات خودتان را تقويت کنيد؛ در ضمن، حدود ۲۰ دقيقه ورزش در روز، سبب توليد «آندروفين» شده و باعث نشاط و کاهش استرس مي‌شود؛ بنابراين، حتماً در برنامه روزانۀ خود، مدت زماني را به ورزش کردن اختصاص دهيد. همچنين شنا  و پياده روي مي‌تواند به آرامش رواني شما بسيار کمک کند. غذاي خوب و به موقع بخوريد مغز شما در روز برگزاري آزمون سراسري، از انرژي‌اي استفاده مي‌کند که شما آن را در روزهاي قبل ذخيره کرده‌ايد.

در هفته پاياني، مصرف ميوه‌ها و سبزيجات تازه، خرما، عسل، انجير و مغز گردو را حتماً در برنامه غذايي‌تان قرار دهيد. اگر جزء دانش‌آموزاني هستيد که بدون خوردن صبحانه به استقبال درس مي‌روند، حتماً در اين روزها صبحانه کم حجم و مقوي بخوريد. اين باور که براي جبران افت قند خون، به دليل فعاليت مدام مغز، بايد مواد قندي بيشتري استفاده شود، کاملاً اشتباه است؛ زيرا مواد قندي ساده، حالت تحريک‌پذيري فرد را بيشتر مي‌کنند، براي جبران افت قندخون بايد از کربوهيدرات‌هاي پيچيده، مانند نان، برنج و ماکاروني، به جاي شربت، شکلات و آبميوه‌هاي پاکتي  استفاده شود؛ در ضمن، خوردن غذاي با حجم کم، ولي در دفعات بيشتر، به بدن کمک مي‌کند تا قند خون را در حالت پايداري نگه دارد، و اين مساله، خود به کم شدن استرس نيز  کمک زيادي مي‌کند. از مصرف لبنياتي مثل ماست و شير نبايد غافل شد. تحقيقات نشان داده است که  شير کم چرب در کاهش استرس اثر مفيدي دارد.

شير، به دليل داشتن کلسيم، باعث کاهش انقباضات ماهيچه‌اي شده و موجب تسکين و آرامش بدن در هنگام اضطراب مي‌شود؛ به همين دليل، اگر به دنبال خوردن صبحانه‌اي ساده و سالم هستيد، شير با غلات کامل، مي‌تواند صبحانه‌اي مناسب به حساب بيايد. مصرف کم مايعات نيز مي‌تواند سبب سردرد و عدم تمرکز شود؛ البته بايد توجه داشت که بهترين نوشيدني آب است. براي کاهش استرس، از مصرف زياد نوشيدني‌هاي کافيين‌دار بايد خودداري کرد و بهتر است که به جاي قهوه، چاي و نوشابه، از آبميوه يا چاي سبز استفاده کنيد. در مدت باقي مانده تا زمان برگزاري آزمون سراسري، از خوردن غذاي بيرون نيز خودداري کنيد تا در اين دوران مهم، دچار ناراحتي‌هاي گوارشي نشويد. انرژي منفي ممنوع

نه خودتان منفي باف باشيد و نه اجازه بدهيد که افراد مضطرب به شما انرژي منفي بدهند. اين روزها شما بيش از هر چيز نياز به آرامش داريد؛ پس نگذاريد که بعضي از افراد، با اظهار نگراني از وضعيت درسي‌شان يا به رُخ کشيدن مطالعۀ خود، شما را از فضايي امن و آرام دور کنند. 

*هفته نامه پیک سنجش

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...